Träning, kost och psykisk hälsa

Visste du att träning fungerar lika bra som antidepressiva läkemedel mot depression? Vad ska du äta för att orka träna och få det resultat du vill ha?

Vad ska en äta för att orka träna som mest? En motionär ska inte äta som en elitidrottare, det säger sig självt. Men däremot räkna in maten som viktig för motionen. Detsamma gäller för kosttillskott som Vitaepro Plus, det innehåller ingredienser som är bra för flera funktioner i kroppen, bland annat för att reducera trötthet och utmattning. Läs om hur du äter rätt före och efter träning beroende på vilket resultat du vill ha, här i en artikel i träningsmagasinet Topphälsa.

Träning är medicin för din hjärna

I SVT går det att läsa om hur en överläkare menar att fysisk aktivitet är som dundermedicin för hjärnan, och fungerar som antidepressiva mediciner gör. Varför fler borde prova motion som behandling mot psykisk ohälsa:

– Vi blir mer koncentrerade, vi minns bättre, blir mer kreativa och tål stress bättre. Fysisk aktivitet är verkligen en dundermedicin för hjärnan. Det är som en mental uppgradering, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri (till SVT).

Även i Expressen går det att läsa om hur träning är bra för att motverka höstdeppen, som når många när det är mörkt och kallt ute. Förutom att vara ute i naturen mycket är rådet att satsa på pulsträning som sätter igång utsöndring av ämnen i hjärnan, de hjälper sedan till att göra dig gladare och piggare. Även att lyfta tungt och träna yoga lyfts fram i artikeln som något bra, inte minst för att sänka stressnivåerna och skydda mot depression.

Scroll to top