Så lyckas med din diet

scale-diet-fat-health-53404Det finns få grejer som är svårare än att faktiskt lyckas med en diet – långsiktigt. Ofta så lyckas man till att börja med, går ner de där kilona medans man kämpar med en ny kosthållning. Men sedan går man snabbt upp kilona igen. Här kan du läsa om varför det är så, och hur du kan göra för att lyckas på längre sikt.

I tidigare text har det skrivits om dieterna GI och LCHF, två som slagit stort bland folk. Men det finns också dem som lyckats med dessa dieter, och sedan misslyckats och gått upp i vikt igen. Tydligen så ligger både vanor och psykologiska faktorer bakom detta.

Dieter lovar snabba resultat

Sammantaget för många dieter är att de lovar snabba resultat. Men problemet ligger däri att det kanske inte är långsiktigt att äta enligt dieten sedan när målen uppnåtts. Då står man där, och går snabbt upp i vikt igen när man faller tillbaks i gamla vanor. Mönstet är ofta detsamma.

Hoppet styr oss

Anledningen till att många gör detta om och om igen, år efter år beror på hoppet. Ofta tänker man att det kommer fungera denna gång. Det handlar om att äta mindre kalorier än du gör av med när du vill gå ner, och hålla det jämnt när du vill hålla vikten. För att inte hamna i fällan tipsar dietisten Jeanette om att föra matdagbok. Och Psykologen Anna säger att enkelhet i vardagen får oss att hålla vikten. Alltså inga krångliga kosthållningar, men ändå nyttiga.

”Många tror att de äter bättre än vad de gör. När de ser sina kostvanor på pränt blir de tydliga och de ser vad de kan förändra och ta bort för att minska sitt energiintag.” Säger Jeanette till SVD.