Kom igång med träningskläder, kompisar och misslyckanden

Att komma igång med träningen är verkligen inte det lättaste. Speciellt om det var ett bra tag sedan man körde i gymmet eller sprang en runda. Det blir inte heller lättare ju mer man skjuter på problemet, och den onda cirkeln blir allt svårare att ta sig ur. Garanterat är dock att när man väl har sprungit en runda, eller tränat någonting annat,  kommer känna en otrolig lättnad. Inte bara för att man äntligen har kommit igång, utan också för att endorfinerna flödar. Och dessa endorfiner är vad man ska komma ihåg nästa gång det känns trögt att komma igång. Men tyvärr räcker inte det alltid, utan uppförsbackarna kommer säkerligen att komma på nytt. Det finns dock också mängder av andra knep för att komma  göra det lättare att komma igång med träningen. Vi är ganska enkla varelser, och du kan faktiskt lura dig själv till att komma igång.

What doesn’t kill you makes you stronger.

I en artikel från Dagbladet har en personlig tränare berättat om hans bästa knep för att komma igång. Han pratar om att sätta upp mål och försöka göra träningen till rutin, och visst är det väl så att detta underlättar för den som vill komma igång. Men det är enkelt att man hamnar i “mycket snack och lite verkstad”-facket, snarare än att man kommer igång. Det finns lättare knep, som kanske inte passar alla – men säkerligen många.

  • Träningskläder. Om man är otränad, och ska ta sig till ett gym där alla andra ser ut att vara proffs, är det självklart att det tar emot. Men genom att köpa in dig på snygga träningskläder kan du lura demonerna i ditt huvud, och säkerligen många andra på gymmet. Om du har svårt att veta var du ska hitta snygga träningskläder är det smart om du spanar in Shopello.se. Där söker du enkelt på det du är ute efter, exempelvis “träningsbyxor dam”, och du får upp en mängd alternativ i olika prisklasser. Därefter är det bara att välja vilken du vill köpa, och du skickas vidare till den butik där byxorna finns. Det är otroligt enkelt och du kan faktiskt använda kläderna som motivation. Kanske ska du sätta upp regler för dig själv? Jag får endast köpa nya kläder efter att jag har kört minst ett pass i veckan under si och så länge? Hur dina mål ska se ut är upp till dig, men det handlar om att du ska locka dig själv till träning. Och vips så kommer du att ha en garderob med mängder av träningsbyxor, för att inte tala om en vältränad kropp!
  • Träningskompisar! Hitta någon att ta med dig till gymmet, eller bli vän med de på gymmet. Samma sak gäller om du är en av de som gillar att springa. Svårt att komma iväg? Ja men ta ett varv med den av dina vänner (för alla har en) som praktiskt taget bor i löpspåret. Kanske kommer du känna att hen är starkare och snabbare än dig, men det kan också motivera dig. Varför inte tävla med din vän? Se om du kan nå upp till han eller hennes form på ett visst antal veckor. Om du lyckas? Då unnar du dig nåt (kanske ännu ett par träningsbyxor?), och om du inte klarar det – då är straffet några extra timmar i gymmet!
  • Misslyckas. Det kanske låter konstigt, men genom att misslyckas, måste du lyckas på nytt. Och det är först när man har misslyckats som man verkligen får glöden till att verkligen prestera. Om du sätter ett mål och inte når upp det, då ska du inte bryta ihop. Du ska känna att nu jävlar ska jag klara det nästa gång, och vi kan garantera dig. Alla har misslyckats i sin träning. Det är mänskligt, och du vet väl vad som sägs: What doesn’t kill you makes you stronger.