Håll nyårslöftet!

Börja träna, sluta röka och äta mer hälsosamt. I startgroparna inför det nya året kan nyårslöftena verka för ambitiösa och svåra att nå upp till. Så hur ska du egentligen kunna hålla det du lovat?

Citatet ovan är taget från dt.se, och är nog något som de allra flesta av oss känner igen sig i! För att ha som nyårslöfte att verkligen ta tag i träningen, en gång för alla, är inget ovanligt. Däremot är det betydligt ovanligare att faktiskt hålla sitt nyårslöfte mer än en vecka eller två, då man fortfarande är motiverad på en nystart. Något som dessvärre kan försvinna efter ett tag när allting går tillbaka till rutinerna. Och det är ju inte så konstigt, är man inte van vid att ha träning i sitt liv tar det ofta ett bra tag innan det får en självklar plats.

Så hur ska man då egentligen göra för att verkligen hålla sina löften som man har? Först och främst är det bra att ha ett realistiskt löfte som man verkligen kan hålla, annars är chansen att man ska klara det betydligt mindre. Så kanske ska man till exempel inte ha som löfte att träna fem gånger i veckan, utan istället en, på så vis är det mycket lättare att klara det! Sen så kan man såklart trappa upp allt eftersom, men att gå från noll till hundra på en och samma gång brukar sällan leda till något gott. Motivation är också viktigt, och att ha ett löfte om något som man egentligen inte vill blir aldrig bra. Se till så att du verkligen vill fullfölja ditt löfte!