Gå ner i vikt, en gång för alla!

Det är äntligen dags, tänker du kanske. Det här är året när du ska förändras, och att vi allt mer närmar oss sommarsäsongen är bara ytterligare en anledning att faktiskt ta tag i den där förändringen och få den att ske. Det är dags att bli av med de där extrakilona och faktiskt gå ner i vikt.

Är du en av alla de som tycker att du borde gå ner i vikt? Det är du inte ensam om, och förmodligen finns det en anledning till det också. Tidningarna rapporterar i dagarna om att nästan hälften av alla svenskar är överviktiga till någon grad, och i den här artikeln från Svenska Dagbladet får vi informationen att två av tre svenskar vill gå ner i vikt. Något fler än de som faktiskt behöver det alltså, vilket förmodligen har att göra med att vi inte bara vill vara normala rent viktmässigt sett på vågen, utan vi vill även känna oss nöjda med vad vi ser när vi tittar oss i spegeln och klämmer på kroppen. Det är dessutom något som är väldigt bra för vår självkänsla, att känna att vi kan åstadkomma något som vi bestämt oss för att vi vill utföra. Men för att kunna gå ner i vikt måste man först ha klart för sig hur kroppen fungerar och vad som måste förändras för att man ska gå ned i vikt.

Att förstå hur kroppen fungerar

Kroppen är ett ganska komplicerat maskineri och det är inte så konstigt att det finns enormt många som forskar på och jobbar med våra kroppar – vi har ännu inte, trots att det har gått väldigt många år sedan vi först fick vår kropp, förstått fullt ut hur den fungerar och varför den reagerar som den gör på yttre påverkan. Men en sak vet vi i alla fall, och det är att om vi får i oss mer energi än vi gör av med så kommer den energin att lagras på kroppen eftersom vi inte gör av med den. Det är en viktig funktion vi har, att kunna lagra energi inför sämre tider. Men i dag, när de flesta av oss har ständig tillgång till föda, kan det i stället leda till att vi får i oss mycket mer energi än vi kan hantera och därför går vi upp mycket i vikt och blir överviktiga. Man brukar beräkna energimängden i mat med måttet kilokalorier, och man har beräknat att ett kilo fett består av 3500 kcal. Om du vill gå ner ett kilo ska du alltså ligga på ett underskott på 3500 kcal, och slår man ut det på en vecka blir det ett underskott på 500 kcal om dagen. Om du med hjälp av din kroppsvikt och längd, samt ålder och aktivitetsgrad, räknar ut hur stort energibehov du har varje dag och sedan drar bort 500 från det så får du den mängd energi du ska stoppa i dig dagligen för att gå ned i vikt. Men det handlar inte bara om att äta mindre, du måste äta bra och näringsrik mat också, inte leva på hallonbåtar och choklad.