Den viktiga sömnen

Sömn är livsviktigt och nödvändigt för att vi ska kunna fungera om dagen. Om du sover för lite får kroppen inte den återhämtning den behöver. Mindre stress, nedvarvning och en skön säng är några av ingredienserna som behövs för en bättre nattsömn.

säng sovaAtt sova är något vi människor har gemensamt med alla levande arter. Vi behöver sova för att hjärnan ska få vila och återhämta sig. När vi sover sjunker vårt blodtryck och vår puls går ner, musklerna i kroppen slappnar av och andetagen blir djupare och färre. Under natten genomgår vi flera sömncykler, där varje sömncykel innehåller olika stadier av sömn: insomningsfasen, bassömnen, djupsömnen och drömsömnen. Det är under djupsömnen som kroppens och hjärnans viktiga återhämtning sker.

Sömn och hälsa

Att sova för lite påverkar oss på flera sätt. De flesta människor har ett sömnbehov på mellan sex och åtta timmars per natt och många av oss blir trötta och mindre kreativa dagen efter att ha legat sömnlösa. Det kan vara jobbigt med sömnbrist flera dagar i rad, men vår kropp brukar kunna återhämta sig de kommande nätterna. Långvarig sömnbrist är däremot inte bra för kroppen. Om vi sover för lite under lång tid kan vi få svårare att lära oss saker, eftersom minnet försämras. Det finns också en koppling mellan sömnbrist och Alzheimers sjukdom. Bland de som sover för lite som vuxen finns en risk att utveckla sjukdomen som äldre.

Att sova bra

Det är flera faktorer som påverkar din sömn och kvaliteten på sömnen. Om du vill sova bättre om natten ska du undvika stress. Stress är den vanligaste orsaken till att man har sömnproblem. Det kan ta lång tid att lära sig att varva ner inför natten, men det finns några tips att ta hjälp av. Ett mörkt rum och en skön säng ger dig goda förutsättningar för en härlig nattsömn. Prova ut en säng som passar din kropp och får dig att längta till sänggåendet. En sängtillverkare som kan vara intressant är sängmärket Ekens, som erbjuder individuellt anpassad komfort. Att motionera kan hjälpa dig att sova bättre, eftersom kroppen blir trött av att röra på sig. Runt 30-60 minuters aktivitet om dagen anses vara lagom. Men när det närmar sig läggdags är det dags att ta det lugnt, varva ner och förbereda kroppen för vila.

Scroll to top