Bra träning för hjärtat

Det är viktigt att hålla kroppen i god form om man vill leva länge, träning är nämligen bra för hjärtat. Men viss träning är bättre än annan träning – här är tips på hur du ska träna för att hålla ditt hjärta i gott skick.

Det finns en rad olika sätt att hålla sig i form på och det finns en massa saker mankan göra för att känna att man mår bra såsom att äta kosttillskott och ta långa promenader. Men vad är egentligen bäst för hälsan? Något att tänka på är att all träning är bra för hälsan, så om du bara tränar för att vara i form kan du göra i princip vad som helst bara du rör på dig. Men om du vill säkerställa att ditt hjärta håller sig friskt och starkt kan det vara bra att fokusera träningen till vissa övningar. Här får Malu von Sivers några handfasta tips från experterna:

Tips på träning för hjärtat

Det viktigaste att ha koll på när det kommer till att hålla sitt hjärta i bra skick är att det faktiskt inte krävs mycket motion för att förebygga hjärtsjukdom. Det kan faktiskt räcka med att du promenerar i raskt tempo två timmar i veckan till och med. För den som oftast drabbas av hjärtproblem är den som är fysiskt inaktiv, så det bästa att komma ihåg är att hålla sig i rörelse och inte fastna i soffan livet ut. Till tidningen MåBra säger hjärtläkaren Kasper Andersen, som även är forskare vid institutionen för medicinska vetenskaper på Uppsala universitet, att det är just stillasittandet som är farligt och att motion i ungdomen faktiskt har inverkan på hur vi mår som gamla. Det är något man kanske inte tänker på, men som man borde tänka på för det stämmer faktiskt. Kasper Andersen säger nämligen inte detta utan att kunna backa upp det. Alla hans tips bygger på en studie som genomförts sedan 1997 där man studerat hela 39 805 personer mellan 20 och 90 år i hela sjutton års tid. Denna har gjort att man kunnat lära sig en hel drös med saker kring hur hjärtat faktiskt fungerar och vad som ger bäst effekt med godast resultat, och här är tre enkla tips:

  • Få upp pulsen, intervallträning kan vara ett alternativ för att orka träna.
  • Jobba på uthålligheten, trappa upp din träning med tiden och rör på dig ofta.
  • Löpträning är ett bra alternativ då denna ökar pulsen och samtidigt uthålligheten.
  • Motionera ofta, desto oftare bättre för ditt hjärta, att jobba eller simma en timme om dagen sänker risken för hjärtsvikt med hela 46 procent! Samma effekt blir även om du tränar hårt på gym 30 minuter om dagen.
Scroll to top