Balansen i hälsan

Vi vill ofta väldigt mycket med våra kroppar och vår hälsa, eller så orkar vi inte ta tag i det alls och vi förfaller sakta. De här olika ytterligheterna är något som präglar våra liv och vårt sökande efter hälsan, men vad vi egentligen behöver är mer balans.

Du känner säker flera personer som passar in på beskrivningen, eller så är du en av dem själv. De personer som inte kan se på sin hälsa med någon form av balans, utan som ständigt måste vara antingen åt det ena eller andra hållet. Å ena sidan så kan de träna fem sex dagar i veckan, ständigt lägga upp bilder på deras smala bönröror, checka in på gymmet tidig morgon och hashtagga med #noexcuses och #aldrigvila samtidigt som de högljutt proklamerar när ni ska ta en fika att bullar är gift och att hens tempel till kropp förtjänar bättre. Å andra sidan kan personen några månader senare vara totalt förbytt. Hen röker, äter glass direkt ur bunken framför teven, äter skräpmat, rör inte på sig mer än absolut nödvändigt och dricker stora mängder alkohol. Och det är samma person vi pratar om, inte två olika personer. Ofta säger dessa personer saker som ”Jag måste köra allt eller inget”, ”Jag ska sätta igång snart, jag har en plan.” och liknande saker under tiden de lever fruktansvärt ohälsosamt. Och visst, de kanske sätter igång sedan men bara för en begränsad period, sedan faller de tillbaka i pizza-och-cola-träsket. Du tänker förmodligen någonting i stil med ”Vore det är inte bättre om personen höll en jämn nivå hela tiden?” och visst är det så.

Att hitta balansen

Så vad handlar det om egentligen, den här hälsovågen, eller hälsohetsen som den allt mer kommit att kallas eftersom så många drar det så mycket längre än vad som faktiskt är rimligt för en vanlig person att klara av? Förmodligen handlar det i grund och botten om en önskan om att må bättre och ha en god hälsa, och att kanske bota en del av den skuld man kan känna när man lever onyttigt. Men det gäller att ha en bra balans så man inte, likt personen vi beskrev ovan, slängs mellan ytterligheterna hela tiden. Här är några av våra tips:

  • När det gäller kosten, se till att hitta en balans och tänk gärna i 80% och 20%. Ät 80% bra mat 80% av dagarna, och 20% onyttigt 20% av dagarna. Det är en bra balans, och låt inte det hela gå till ytterligheter. Inse att en födelsedagspresent från Godisboxen inte är farlig för din hälsa, men att trycka i dig en påse gott och blandat varje dag däremot är farligt i längden.
  • Träningen är något som många har svårt för att hitta en bra dosering av. När det är dags att starta efter nyår eller efter semestern kör folk ofta på med fullt ös medvetslös, inspirerad av hårt tränande bloggare och vänner. Men det kommer man inte orka länge, försök därför tänka långsiktigt och se en stadig men inte alltför brant utvecklingskurva framför dig. Annars kan du bli övertränad och förmodligen sjuk.
  • Om du märker att kost eller träning börjar bli en besatthet, berätta då för någon i din närhet så att de kan hålla koll så det inte går till överdrift. Men om du känner att det blir för överdrivet, sluta inte helt, utan dra ner lite på det bara.